Takken met hun leiding en maandplanning

Groepsleiding

foto van groepsleiding

Kapoenen

De kapoenen zijn met hun leeftijd van 6 tot 8 jaar de jongste van alle takken. De kapoenentak is gemengd, zowel jongens als meisjes zijn welkom. Bij deze tak staat één ding centraal: spelen, spelen en nog eens spelen. Van twee tot vijf rennen, vliegen en lopen de kapoenen door de omgeving van Averbode. Al spelend leren ze iets over de scouts, onze gebruiken en regels. De kapoenenleider is een ras apart: spelletjesbedenker, pleisterplakker, speelkameraad, koekenleveraar, wijze verteller, voorzichtigheidsexpert, hardloper, worstelaar, vermommingsexpert en licht gestoorde gek in het algemeen. Als de sfeer goed zit, is er één garantie: uw kind komt moe maar voldaan naar huis.

Maandplanning
foto van leiding(Kobe) foto van leiding(JasperVH) foto van leiding(Morgane) foto van leiding foto van leiding(Anne)

Kabouters

De meisjes van het derde tot vijfde leerjaar (8 tot 11 jaar) behoren tot de kabouters. Samen spelen, ravotten en zot doen is waar de kabouters goed in zijn.

Maandplanning
foto van leiding foto van leiding(Jasper) foto van leiding foto van leiding foto van leiding

Welpen

De jongens van het derde tot vijfde leerjaar (8 tot 11 jaar) behoren tot de welpen. Samen spelen, ravotten en zot doen is waar de welpen goed in zijn Wekelijks maken ze de buurt van Averbode onveilig. Al spelenderwijs leren ze iets over de scouts en leren ze samenwerken. Als snel leren ze op de scouts nieuwe vriendjes kennen. Kortom, elke week amusement verzekerd!

Maandplanning
foto van leiding(Joost) foto van leiding(Wannes) foto van leiding(Elise) foto van leiding(Julie)

Jong-Gidsen

Jong-Gidsen is de tak voor de meisjes van 11 tot 13 jaar. Bij deze tak doen we elke week leuke activiteiten waarbij de Jong-Gidsen zich volledig kunnen uitleven. Tijdens een leuk stad- of bosspel leren de Jong-Gidsen om met elkaar samen te werken en zo leren ze tevens ook nieuwe vrienden kennen, waardoor er een leuke groepssfeer ontstaat. De Jong-Gidsen krijgen na hun 3de jaar een totemnaam. Bij het kiezen van deze Totemnaam worden de eigenschappen van een dier gelinkt aan die van de meisjes, deze dierennaam zullen ze dan voor de rest van hun scoutscarrière behouden.

Maandplanning
foto van leiding foto van leiding foto van leiding

Jong-Verkenners

Jong-Verkenners is de tak voor de jongens van 11 tot 13 jaar. In deze tak komen ze elke week voor nieuwe uitdagingen te staan. Samenwerken, verkennen en zich voor anderen inzetten zijn enkele dingen die de jongens moeten leren. Op het einde van hun 3 jaar bij de Jong-Verkenners krijgen de leden dan een Totemnaam. Bij het kiezen van deze Totemnaam worden de eigenschappen van een dier gelinkt aan die van de jongens, deze dierennaam zullen ze dan voor de rest van hun scoutscarrière behouden.

Maandplanning
foto van leiding foto van leiding foto van leiding(Lowie D) foto van leiding

Gidsen

Gidsen zijn meisjes vanaf het 3de middelbaar(rond de 14-17jaar). Het is een avontuur van 3 jaar waar je zeer veel leert over zelfstandig zijn, verantwoordelijkheid nemen maar ook plezier maken. Gidsen zijn samen met de verkenners bij onze scouts voorlopig de oudste takken. Dit wilt zeggen dat ze tijdens deze 3 jaar stilletjes klaargestoomd worden om leiding te worden. Hierdoor kan het af en toe zijn dat ze op zaterdag mee leiding mogen geven of activiteiten in elkaar steken voor andere takken.

foto van leiding foto van leiding foto van leiding foto van leiding

Verkenners

Verkenners is voor jongens vanaf het 3de middelbaar (rond de 14-17 jaar). Het is een avontuur van 3 jaar waar je zeer veel leert over zelfstandig zijn, verantwoordelijkheid nemen maar ook plezier maken. Verkenners zijn bij onze scouts voorlopig de oudste tak. Dit wilt zeggen dat ze tijdens deze 3 jaar stilletjes klaargestoomd worden om leiding te worden. Hierdoor kan het af en toe zijn dat ze op zaterdag mee leiding mogen geven of activiteiten in elkaar steken voor andere takken.

foto van leiding foto van leiding foto van leiding foto van leiding

Jin

JIN is de Tak van Scouts en Gidsen Vlaanderen voor jongeren van 17/18 jaar, het is een afkorting van de leuze 'Jij en Ik een Noodzaak'. Het is een jaar waarin de leden zelfstandig hun eigen programma samenstellen, het is vaak een voorbereiding op leiding doen. Deze tak is in 1968 ontwikkeld uit de vroegere tak Voortrekkers.

Maandplanning komt er nog aan!
foto van leiding foto van leiding